Regeringen har valgt en afviklingsstrategi for uddannelserne i DK

Profilbillede-knowlege-is-powerNår forandringens vinde blæser, bygger nogen læhegn, mens andre bygger vindmøller, eller sagt på anden måde: Når vilkårene for at drive virksomhed – læs statsvirksomhed – bliver ugunstige, kan ledelsen – læs regeringen – vælge mellem to forandringsstrategier – AFVIKLING ELLER UDVIKLING?

I ugunstige tider viser erfaringerne desværre, at mange inkompetente virksomhedsledere pr rygrad sætter ind med besparelser, dvs de fortsætter med en "Business as usual" strategi i et forsøg på at blive mere konkurrencedygtige ved at producere det samme, blot med reducerede produktionsomkostninger.

En sådan reaktion på et ugunstigt marked vil ofte være en ren afviklingsstrategi. Måske kender du historien om Facit AB, der i 60erne og 70erne med 14.000 ansatte producerede en af verdens bedste skrivemaskiner, men hvad nyttede det at producere verdens bedste skrivemaskine, når kunderne hellere vil købe PCer med et tekstbehandlingsprogam – ETB-anlæg, som de blev kaldt den gang?

Uigennemtænkte besparelser er den inkompetente ledelses valg af en afviklingsstrategi, og det sørgelig er, at ledelsen slet ikke erkender, at de har foretaget et valg.

Der er fortvivlende, at DK i dag har fået en inkompetent ledelse, der i sin uvidenhed har valgt en afviklingsstrategi for DK ved at annoncere besparelser på ca 8.7 mia kr på uddannelsesområdet over de næste 4 år.

Situationen kan ikke beskrives bedre end Lykke Friis, Ph.d. og prorektor, Københavns Universitet, gør det i Berlingske den 2. oktober i år. Læs hendes indlæg her…

Og så kommer profeten – undskyld ministeren for Uddannelse og Forskning, Esben Lunde Larsen efter blot et par måneder på taburetten med denne (helt profetiske) udtalelse, "…de kornfede universiteter…". Kornfede universiteter – hvordan er han kommet frem til denne konklusion, og på så kort tid?

Som censor ved universiteterne har jeg gennem de seneste 10 – 15 år oplevet løbende besparelser på uddannelserne, som bla kommer til udtryk ved, at gode vejledere fra erhvervslivet er blevet afskediget, at der er sket reduktion af vejledertimerne til de studerendes opgaveskrivning, at de studerende ikke får feed back på deres afleverede skriftlige opgaver, at der bliver skåret ned på tiden til de studerendes forsvar af deres bacheloropgaver og specialer, så eksamenssituationen bedst kan sammenlignes med en pøsefabrik uden tid til dialog med de studerende om deres spændende projekter, der ofte repræsenterer mindst et halvt års til tider frustrerende fuldtidsbeskæftigelse, mv.

DKs inkompetente Uddannelses- og Forskningsminister bør forstå, at der er tre ting, som er helt afgørende for DKs position i den globale konkurrence, nemlig: UDDANNELSE OG UDDANNELSE OG ATTER UDDANNELSE…

Leif Jeberg