Bobler – et nyt forskningsfelt. Et “must know” om den kollektive stupiditet på nettet

Leif-Jeberg-portraet-billedeKøbenhavns Universitet stifter et nyt Center for Information og Boblestudier. I starten af året modtog filosofiprofessor Vincent Hendricks 14,4 millioner kroner af Carlsbergfondet til det nye center,  hvor en lang række forskningsfelter skal arbejde sammen om at studere bobledannelser inden for så forskellige felter som nyheder, politik, videnskab, sociale medier og mobning.

Vincent Hendricks  udtaler til videnskab.dk:

»Det, der fascinerer mig mest ved boblerne er, at vi kan være individuelt rationelle, men kollektivt stupide. Og hvis man troede, at de her medier (sociale medier, red.) gjorde, at vi blev mindre sårbare over for den kollektive stupiditet, så tænk lige på, hvor hurtigt det går på internettet. Det koster ikke noget at like, og algoritmerne sælger og køber. Det kan virkelig gå stærkt. Socialpsykologiske fænomener har usandsynligt gode forhold på nettet – både for mennesker og maskiner«.

Læs mere på videnskab.dk…

Os se videoklippet på TEDx-talk, hvor han beskriver, hvad bobler er for en størrelse: