Eller sagt på anden måde, når omgivelserne ændrer sig, så kan du vælge mellem udvikling eller afvikling.
Og afvikling det er, hvad vores regering med dens støttepartier vælger med de varslede besparelser på 8,7 milliarder kr på uddannelsesområdet over de næste 4 år. En snæversynet afviklingsstrategi som på sigt vil forringe DKs konkurrenceposition i det globale marked og føre til en yderligere skævvridning af DK.
De studerende oplever allerede nu en stærk forringelse af deres studievilkår, bla ved at de ikke modtager feed back på deres skriftlige opgaver, at der bliver skåret ned på vejledertimerne ved deres bacholor- og specialeskrivning, og meget meget mere.
Erhvervslivet advarer kraftigt mod besparelserne på universiteterne og ligeledes gør de studerende, jf formanden for CBS Students, Daniel D. Andersen udtalelser til Berlinske, som du kan læse her…
Sparekravene rammer tillige professionshøjskolerne så hårdt, at de kan blive nødt til at lukke en lang række små uddannelsessteder i provinsen. Endnu et bidrag til centralisering og skævvridning af DK og i direkte konflikt med regeringens erkærede mål om at flytte arbejdspladser ud af Kbh. Har vi overhovedet en regering, eller har vi bare fået en flok forvildede politikere, hvis eneste fælles mål er at side på velbetalte taburetter? Du kan læse mere her…
Og vi har fået en Forsknings- og uddannelsesminister, Esben Lunde Larsen, som efter få måneder på taburetten betegner kernen i sit ansvarsområde, nemlig universiteterne, som kornfede, og som naturvidenskabens vogter fører sig frem i offentligheden forankret i et nærmest kreationistisk verdensbillede.
Jeg ville ønske, at folketinget ville vedtage en lov, der tvinger finansministeriets regnedrenge til mindst ét års praktikophold ude i det virkelige liv hvert 3. år – så kunne de lære det, kunne de…
Og mit ønske med Forsknings- og uddannelsesministeren? Det skal jeg spare jer for at lægge øre til…